Axfood lanserar nytt intranät baserat på Office 365 och Omnia
Efter 1,5 års projektarbete har Axfoodkoncernens drygt 10 000 medarbetare fått tillgång till ett helt nytt intranät. Lanseringen avlöpte enligt plan och vid slutet av lanseringsdagen hade redan 900 nyfikna användare loggat in på sitt nya intranät.
Den lanserade lösningen, baserad på Office 365 och Omnia Intranet, är inte enbart ett intranät för Axfood, utan innefattar även egna intranät för kedjorna Tempo/Hemköp, Willys, Dagab och Snabbgross.
Omnia Intranet erbjuder bl a stöd för målgruppsstyrning, personalisering och social interaktion samt åtkomst till samarbetsrum och övriga appar i Office 365. Intranätens startsidor visar de senaste nyheterna med lokalt, kedjespecifikt eller koncerngemensamt fokus. Användarna kan även ta del av Axfood i sociala medier, se pressklipp och försäljningsstatistik.
Verksamhetskritisk information som Produktlarm och Driftinformation utgår från samma kanal och publiceras i samtliga intranäts notifieringspaneler. Lösningen är mobilanpassad och nåbar via alla enheter med internetuppkoppling, av alla anställda inom koncernen.
– Med vårt nylanserade intranät har vi skapat en modern digital arbetsplats med mobil tillgänglighet som inkluderar alla medarbetare i Axfoodkoncernen – från tjänstemän till butiks- och lagerarbetare. Det inbjuder både till dialog och skapar en helhet för effektivt samarbete och tydlig kommunikation, säger Katarina Wirtén Lindau, intern kommunikationschef, på Axfood.
– Förutom att nöjet att få arbeta med en intressant organisation med fantastiskt duktiga och engagerade människor har projektet med Axfood gett oss på Precio Fishbone mycket värdefulla synpunkter och insikter för utvecklingen av Omnia Intranet for Modern Sharepoint. säger Sara Jönsson-Sandgren, Project Manager, på Precio Fishbone.
Kontaktuppgifter
Kontakta gärna Precio Fishbones projektansvariga, Sara Jönsson-Sandgren, för mer information.
sara.jonsson@preciofishbone.se.
Om Axfood
Axfood ska vara ledande inom bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo och Handlar’n. Grossistförsäljning sker genom Axfood Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Mat.se, Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen drygt 10 000 medarbetare och en omsättning om knappt 50 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se